Jak zakłada się hotel w ramach franczyzy?
Zbudowanie hotelu to ogromne przedsięwzięcie, związane z ryzykiem finansowym. By je zmniejszyć, wielu inwestorów sięga po gotowe i już sprawdzone na rynku rozwiązania w ramach franczyzy. Jak jednak zakłada się hotel pod logiem istniejącej już sieci hotelarskiej?
Jak działa franczyza w branży hotelarskiej?
W hotelarstwie franczyza działa praktycznie tak samo, jak w każdej innej branży. Po prostu inwestor buduje hotel, wspomagając się know-how oraz wsparciem marketingowym dużej sieci hotelarskiej. Co prawda i tak ponosi on całe ryzyko finansowe, jednak pomoc doświadczonego na rynku franczyzodawcy istotnie zwiększa szanse na powodzenie inwestycji.
W ostatnich latach franczyza w hotelarstwie staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem. Wynika to głównie z dwóch przyczyn. Po pierwszy sieci franczyzowe są coraz bardziej profesjonalne i zapewniają jeszcze lepsze wsparcie inwestorom. Po drugie osoby decydujące się na założenie własnego hotelu, zdają sobie coraz większą sprawę z tego, jak wymagająca jest branża hotelarska.
Jakie wymagania są stawiane przed franczyzobiorcami?
Każdy franczyzodawca określa własne wymagania wobec franczyzobiorców. Zwykle najważniejsza jest odpowiednia lokalizacja hotelu. Największy wybór sieci franczyzowych ma się wtedy, gdy inwestycje planuje się nad morzem, w górach lub też centrum aglomeracji. Franczyzodawcy zwracają też sporą uwagę na ilość pokoi w danym hotelu oraz standard wykończenia nieruchomości.
Chcąc skorzystać z pomocy franczyzodawcy, należy z nim się skontaktować jeszcze w fazie planowania inwestycji. Wtedy to najłatwiej jest uzyskać wsparcie. Trudniej o dołączenie do sieci franczyzowej wtedy, gdy hotel został już wybudowany.
Umowa o franczyzę zawsze ustalana jest indywidualnie. Zwykle przed jej podpisaniem dochodzi do szeregu negocjacji, które mają zapewnić korzystne warunki dla obu stron. Zawsze jednak umowa o franczyzę ma charakter długoterminowy i zawiera się ją na co najmniej pięć lat.
Jakie korzyści przynosi franczyza?
Dla franczyzobiorcy franczyza oznacza pomoc na każdym etapie inwestycji i działalności hotelu. Franczyzodawca pomaga w kwestiach technicznych związanych z budową obiektu. Na bazie swego doświadczenia potrafi on skutecznie doradzić np. co do wyboru optymalnego standardu wykończenia pokoi. Pomoc know-how polega też na wsparciu działań rekrutacyjnych.
Przede wszystkim jednak franczyza to gigantyczne wsparcie reklamowe i marketingowe, które w branży hotelarskiej są kluczowe. Hotel działa pod nazwą rozreklamowanej już sieci franczyzodawcy, co ułatwia pozyskiwanie klientów. Z pewnością prowadzenie biznesu pod marką taką jak Orbis, czy Mercure jest dużo prostsze, niż gdy otwiera się hotel pod anonimową nazwą.